فناوری بلاک چین که بیشتر به خاطر نقشش در ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین شناخته می شود، به آرامی در صنعت انرژی نفوذ می کند. تعداد فزاینده ای از موارد استفاده برای بلاک چین در منابع انرژی توزیع شده، تجارت کالا و موارد دیگر در حال ظهور است.

یکی از مزایای کلیدی استفاده از دفتر کل بلاک چین برای تسهیل تجارت انرژی همتا به همتا است. در محله‌هایی که پنل‌های خورشیدی دارند، بلاک‌چین ساکنان را قادر می‌سازد تا برق اضافی را بین خودشان بخرند و بفروشند، نه اینکه فقط به شرکت برق بفروشند. استارت‌آپ‌ها نرم‌افزار مبتنی بر بلاک چین را برای اتصال خریداران و فروشندگان انرژی برای بازارهای انرژی توزیع‌شده کارآمدتر به کار می‌برند.

برای تجارت کالا، بلاک چین مزایای شفافیت و تغییر ناپذیری را فراهم می کند. تمام تراکنش ها برای طرفین در شبکه قابل مشاهده است و به طور دائم بدون کنترل متمرکز ثبت می شود. این امر احتمال گزارش تقلبی یا اصلاح داده های تراکنش را کاهش می دهد. برخی از شرکت های انرژی در حال حاضر از بلاک چین برای تجارت گاز و نفت بدون نسخه و همچنین فروش برق استفاده می کنند.

بلاک چین همچنین دارای پتانسیل ردیابی انتشار کربن در طول زنجیره تامین است. یک دفتر کل توزیع شده مشترک بین تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و غیره می تواند یک دنباله انتشار قابل بازرسی را فراهم کند. این برای گزارش‌دهی و همچنین مالیات کربن و طرح‌های تجاری مفید است. شرکت‌های نوپا در حال توسعه پلتفرم‌های بلاک چین به‌طور خاص برای حسابداری کربن در زنجیره‌های ارزش هستند.

با این حال، محدودیت هایی وجود دارد که در حال حاضر از پذیرش گسترده بلاک چین جلوگیری می کند. مقیاس پذیری یکی از نگرانی ها است، زیرا شبکه های انرژی دارای حجم تراکنش های عظیمی هستند که می تواند شبکه های بلاک چین را تحت الشعاع قرار دهد. سازگاری با سیستم های قدیمی چالش دیگری را ایجاد می کند. و عدم قطعیت قانونی در مورد بلاک چین نیز همچنان وجود دارد.

با بلوغ فناوری، شرکت ها و دولت ها پروژه های آزمایشی متمرکز بر تجارت، ریزشبکه ها، وسایل نقلیه الکتریکی، شفافیت و نظارت بر انتشار گازهای گلخانه ای را تسریع می کنند. در سال‌های آینده مشخص خواهد شد که آیا بلاک‌چین می‌تواند فراتر از هیاهو حرکت کند و ارزش واقعی خود را در حوزه انرژی را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *